ראיון עבודה טלפוני

לפני שמתקבלים לעבודה חדשה, נדרש כל מועמד לעבור בהצלחה כמה שלבים. אחד מהשלבים הראשונים, הינו ביצוע ראיון באמצעות הטלפון. בשביל מי נועד ביצוע הראיון? כפי שנסביר בהמשך, בגישה הנכונה, הוא מועיל הן למעסיקים והן למועמדים לעבודה.

להלן נבין את כל ההיבטים של ראיון טלפוני, מתי הוא מתקיים, מי עורך אותו, האם כדאי להתכונן לקראתו ועוד.

מתי עולה הצורך בריאיון עבודה טלפוני

הצורך בראיון עבודה טלפוני עולה בדרך כלל במספר מצבים. למשל, כאשר הרבה מועמדים הגישו מועמדות למשרה מסוימת, ורוצים לבצע סינון לפני שעוברים לשלב הבא. כלומר לפני שמזמנים את המועמדים לשלב הראיון הפרונטלי. לעיתים, שיחת הטלפון מהווה שלב של הבהרה- אם משהו בקורות החיים אינו ברור או מצריך הרחבה.

שלב הראיון הטלפוני עשוי להתקיים גם כאשר מדובר בגיוס לתפקיד בחברה גדולה, וראיון מסוג זה מהווה נוהל עבודה. כלומר, מחלקת משאבי אנוש בארגון כזה או אחר עשויה להחליט כי ביצוע ראיון טלפוני יתקיים תמיד, בטרם יושלם הליך גיוס לכל המועמדים לתפקידים חדשים.

כיצד הראיון הטלפוני מועיל גם למועמדים

לכאורה, מי ש"מרוויח" מסוג כזה של ראיון הוא המעסיק או המגייס, שכן השיחה הטלפונית חוסכת זמן ומשאבים. זימון מועמדים רבים לימי מיון או השמה כרוכים בזמן וכסף.

כדאי לשים את האצבע על הנקודה, שגם למועמדים יש אפשרות להפיק תועלת, אפילו רבה, אם יבינו כיצד הראיון הטלפוני משרת גם אותם: זהו השלב שבו ניתן לבצע תיאום צפיות, לקבל מידע וגם לשאול שאלות. מועמד מבוקש, ששוקל מספר מקומות עבודה יוכל בצורה כזאת להחליט האם ייגש לראיונות ההמשך אצל כל המעסיקים או רק אצל חלקם. ניתן להבין במהלך השיחה מהי התרבות הארגונית, אפשר לשאול שאלות על התפקיד, הגדרת המשרה, הציפיות וכיוצא בזה.

מועמד שישכיל לקחת חלק פעיל, גם יענה על השאלות אך גם ייקח יוזמה ויידלה פרטים חשובים, יגיע יותר מוכן לראיון הפרונטלי ובעצם ינקוט בגישת האקטיביות, המצביעה על מעורבות ויוזמה.

מי עורך את הריאיון הטלפוני

מי שנמצא בצד השני של הקו, כלומר מי שעורך את הראיון הטלפוני עשוי להיות המנהל הישיר, אך זה לא הכרחי. חלק מהראיונות הללו מתבצעים על ידי מחלקת הגיוס בארגון או ע"י חברת השמה, לרב במהלך קליטת הפרטים של מועמד חדש.

כאמור, ראיון טלפוני עשוי להתקיים על ידי אנשי מחלקת משאבי האנוש, החל מבעלי תפקידים זוטרים וכלה בבכירים יותר. הכל בהתאם לסוג המשרה שעל הפרק. לעיתים, מי שיתקשר יהיה אחראי על תחום מסוים בחברה, טכני או אחר. זהו סימן שנמצאה התאמה על פי קורות החיים, אך לא הכל הובהר בצורה מספקת.

לא משנה מי נמצא בצד השני של הקו, תמיד מומלץ לנהל את השיחה בכבוד ובדרך ארץ ולא להקל ראש בשלב הזה. מי שיקל ראש, אפילו אם הינו בעל כישורים גבוהים, עלול שלא לעבור לשלב הבא – זימון לראיון פרונטלי, או זימון ליום מיונים בארגון.

 

האם צריך להתכונן לראיון טלפוני

גם אם הראיון הטלפוני לרוב פחות מעמיק ביחס לפרונטלי, כדאי להתייחס אליו כפי שהוא – שלב חשוב בדרך למציאת עבודה. הכנה לקראת השיחה החשובה בהחלט יכולה לעזור. בין היתר, כדאי להכיר אפשרויות של שאלות, שהמראיין או המראיינת עשויים לשאול.

כדאי לדעת פחות או יותר מה רוצים לענות, גם על שאלות לא פשוטות. ראיון מגומגם או לא החלטי לא יוצרים רושם טוב.

מועמד לעבודה, ששלח לא מעט קורות חיים, למעסיקים שונים, צריך לשים לב שיש הבדלים בין משרות שונות. לא לכל משרה חשובים אותם הדגשים. אפשר בהחלט להכין רשימה שבה תציינו לעצמכם את הדברים החשובים, לגבי כל משרה, שתרצו להעלות בשיחה. כך יותר קל לקיים את הראיון על הצד הטוב ביותר.

טיפ חשוב – אם בשעה שמתקשרים אליכם אינכם קשובים, נמצאים באזור רועש או לא חשים בטוב, בקשו לשוחח במועד אחר. זה עדיף לעומת השארת רושם שלילי, מסיבה שאיננה תלויה בכם.

אילו שאלות עשויות לעלות במהלך הראיון

קיימות לא מעט ווריאציות של שאלות בראיון טלפוני.

המטרה העיקרית היא להכיר יותר טוב את המועמד, להבין את היחס הכללי שלו למקום העבודה, להבין את הגישה שלו, את הציפיות שלו, לקלוט מסרים שלא ניתן להעביר בקו"ח כתובים, אלא רק בשיחה. מראיינים מוכשרים מנסים לזהות אם יש סיכוי גבוה להשתלב בתרבות הארגונית, בצוות העובדים וכדומה.

שאלות שמרבים לשאול בשלב זה עשויות לכלול למשל, מדוע עזבת את מקום העבודה הקודם. לשאלה זו כדאי לענות בכנות ולרוב, גישה לויאלית למעסיק הקודם תהיה נכונה.
מעסיקים לרוב יעדיפו גישה כזאת על גישה מזלזלת או תוקפנית.

שאלה כללית עשויה להיות למשל, מהן התכונות החזקות שלך או מה המעסיק הקודם או עמיתיך לעבודה היו אומרים לו נדרשו לתאר אותך. אפשרית גם השאלה הכללית כמו "ספר קצת על עצמך".

על כל השאלות הללו חשוב להתכונן מראש ולהכין תשובה תמציתית. עדיף להישאר קונקרטיים ולא להפליג יותר מדי בתיאורים. גישה תכליתית ומיקוד מסייעים מאוד. במידה והתפקיד המיועד הינו טכני או ניהולי, כדאי להיעזר בדוגמאות לצורך המחשה. למשל לספר על מקרים שבהם קידמתם יוזמות בעבודה או פתרון בעיות על ידי דרך חשיבה מקורית.

עוד טיפים בנושא

שאלות נפוצות בראיון עבודה

ראיון עבודה הוא אחד השלבים המכריעים ביותר בקבלת העובד לתפקיד. במהלך הראיון המראיין עומד על טיבו של המועמד, התאמתו לתפקיד ולארגון ונכונותו לבצע את המשימות

קראו עוד »

שאלות בראיון עבודה

פניתם לחברת השמה או חברת משאבי אנוש? שוחחתם עם מגייס או רכז משאבי אנוש בטלפון והזמינו אתכם לריאיון עבודה? אין ספק שאתם בדרך הנכונה! לפני שתתחדשו בקריירה מובילה,

קראו עוד »