שאלות קשות בראיון עבודה

עוד לא נולד (ככל הנראה) מישהו או מישהי שלא מתרגשים לקראת ראיון עבודה. הרי זה סוג של מבחן חשוב וכולם רוצים משרה טובה, עבודה, פרנסה. מה שמעורר חשש הוא השאלות בריאיון.
אם גם אתם חוששים מפני שאלות קשות בראיון עבודה, הטיפים שלנו יעזרו לכם להיערך.

הגיעו מוכנים לשאלות הקשות

קודם כל, הביאו בחשבון שכדאי להיערך לכל ראיון. מראיינים לא נוטים להמציא שאלות מעולמות חדשים אלא פשוט חוזרים על כמה גרסאות של שאלות, בניסוחים כאלה או אחרים. המטרה של הריאיון איננה להקשות סתם אלא להסיק מתוך התשובות, על המועמד ועל יכולתו להשתלב בארגון. לכל אחד יש חולשות ולכל אחד יש חוזקות. מתוך התשובות, המראיין/ת מנסה להבין למשל:

  1. איזה אדם עומד מולו, בעיקר מתוך נקודת מבט של עובד.
  2. האם האדם שאותו מראיינים מודע לעצמו ולתכונותיו.
  3. האם התכונות שלו, הטובות והפחות טובות, יאפשרו לו להצליח במשרה.
  4. האם התכונות הטובות או הפחות טובות, יפריעו או יעזרו לעמוד בתנאי עבודה, למשל בעבודה בצוות, בעבודה דינאמית, צורך בשעות נוספות ועוד.
  5. האם המרואיין מתגלה כאדם שעושה מאמץ מודע וכן לשפר את עצמו. מודעות עצמית, שיפור עצמי ויכולת צמיחה מאירים כל אחד באור די חיובי.
  6. האם המרואיין יוכל להשתלב בתרבות הארגונית של מקום העבודה.

אילו שאלות קשות מקובלות בראיונות עבודה

ישנם מיתוסים מסוימים, לדוגמא, שיש איזו תשובת פלא שיכולה להתאים לכל שאלה קשה ששואלים במהלך ריאיון עבודה. אבל, שימו לב שאין תשובת בית ספר שתתאים לכל שאלה קשה, לכל מרואיין ולכל משרה. יש תשובות שיתאימו בהקשר מסוים או לא יתאימו בהקשר אחר.
מומלץ שהתשובות תהיינה אותנטיות ככל האפשר, אבל עם מחשבה קדימה. כמו כן, מומלץ שלא להתחמק משאלה מפני שלרוב, התחמקות עלולה לפסול אתכם לתפקיד.

לפני שנתייחס ביתר פירוט לכל מיני תשובות לשאלות קשות בראיון עבודה, ניתן כמה דוגמאות לשאלות קשות שמרבים לפגוש בראיונות:

  1. מה הניסיון המקצועי הקודם? זוהי כמובן שאלה קשה לאנשים שאין להם ניסיון רב מתפקידים קודמים.
  2. מהי החולשה או מהן החולשות המרכזיות שלכם? מרבית האנשים לא אוהבים לדבר על החולשות וזו נתפסת כשאלה מכשילה. אך נסביר בהמשך שזו לא חייבת להיות שאלה מכשילה.
  3. מהי נקודת החוזק שלך או תכונה טובה? יש אנשים שמוצאים את עצמם חסרי מילים או מגמגמים מול שאלה מסוג זה. גם לכך אפשר להיערך מראש.
  4. איפה את/ה רואה את עצמך בעוד 3 או 5 או 10 שנים? נסביר בהמשך מה נכון ולא נכון להשיב על שאלה כזאת.

איך עונים על "מהם החולשות שלך?"

הבה נניח שאתם נתקלים בשאלה "מהי החולשה שלך?" בראיון העבודה. שימו לב שאף אחד לא שואל שאלה קשה כזאת כדי לעצבן אתכם או כדי שתגמגמו. המעסיק בסופו של דבר רוצה לדעת האם החולשה שלכם היא קריטית לתפקוד בעבודה. שימו לב שתשובות שחוקות כמו "אני אסרטיבי/ת" אינן מתקבלות בצורה טובה. זו נשמעת כמו התחמקות, מה עוד שזו לא בדיוק תכונה שלילית. אז מה כן מומלץ לענות?

מומלץ למצוא תכונה שלילית שלא תפריע לכם יותר מדי בביצוע העבודה. כדאי לתת דוגמא לדרך שבה

התכונה הזאת הפריעה לכם בעבר וכיצד הצלחתם להתמודד איתה טוב יותר. לדוגמא, אם אתם נוטים "להתפזר" ולא כל כך מאורגנים, תוכלו לתאר כיצד פיתחתם דרך שעוזרת לכם. לדוגמא, על ידי אימון אישי, קריאת ספרי עזר, הכנת רשימות ביצוע וכדומה.

איך עונים על "מהן החוזקות שלך?"

שאלה כמו מהן החוזקות שלכם עשויה להיראות קשה, קלה או פשוט "טריקית". אבל הטריק האמיתי הוא להפוך את השאלה הזאת לנקודת מינוף לעצמכם. חשבו על כמה תכונות חיוביות או חזקות שלכם. אל תסתפקו בתכונות חיוביות אבל שלא ממש רלוונטיות לעבודה. לדוגמא, "טוב לב" לא צפוי לעזור לכם במיוחד בתפקיד הבא. אבל, אם תציינו שאתם נדיבים ולכן מעריכים אתכם, זה יכול להפוך אתכם לטובים ומתאימים לעבודה בצוות. ואם אתם אסרטיביים, זה יכול להיות מעולה לתפקידי מכירות. ולפעמים תכונה חזקה בהקשר מסוים (שיכולה להיות שלילית בהקשר אחר), אפילו תעזור לכם מאוד. למשל, עקשנות, זו תכונה טובה לאנשי מכירות, לעובדים בתחום הרכש, למנהלים (בתנאי שהם יודעים למתן אותה על ידי גמישות כשצריך).

איפה אתה רואה את עצמך בעוד כמה שנים

נסיים עם טיפ אחרון – לעולם את תשיבו למראיין שהוא גם מנהל, שבעוד כמה שנים אתם רוצים לשבת במקום שלו. יש כאלה שזה לא יפריע להם ואחרים שכן. עדיף לציין את מסלול הקידום שאתם שואפים, בהתאם למדיניות המעסיק.

עוד טיפים בנושא

שאלות נפוצות בראיון עבודה

ראיון עבודה הוא אחד השלבים המכריעים ביותר בקבלת העובד לתפקיד. במהלך הראיון המראיין עומד על טיבו של המועמד, התאמתו לתפקיד ולארגון ונכונותו לבצע את המשימות

קראו עוד »

ראיון עבודה טלפוני

לפני שמתקבלים לעבודה חדשה, נדרש כל מועמד לעבור בהצלחה כמה שלבים. אחד מהשלבים הראשונים, הינו ביצוע ראיון באמצעות הטלפון. בשביל מי נועד ביצוע הראיון? כפי

קראו עוד »

שאלות בראיון עבודה

פניתם לחברת השמה או חברת משאבי אנוש? שוחחתם עם מגייס או רכז משאבי אנוש בטלפון והזמינו אתכם לריאיון עבודה? אין ספק שאתם בדרך הנכונה! לפני שתתחדשו בקריירה מובילה,

קראו עוד »