הכנה לראיון עבודה לתפקיד ניהולי

ראיון עבודה נחשב לאחד מהרגעים המלחיצים במהלך החיים. כמעט כל אחד עובר אותו בשלב זה או אחר של חייו. בראיון עבודה לתפקיד ניהולי יש רמת סינון גבוהה יותר. כל מנהל רוצה לצלוח את השלב הזה בלי בעיות, אך לא תמיד זה כל כך פשוט.


ניהול, זו משימה רגישה ומורכבת. התפקיד מכיל בתוכו התמודדות עם סיטואציות שמחייבות תכונות אופי ומאפיינים אישיים ייחודיים דוגמת חוסן נפשי, ביטחון עצמי, מנהיגות ועוד. ארגונים משקיעים הרבה מאמץ כדי לאתר את המנהל/ת המתאימ/ה ביותר, כאלו שיעשו את התפקיד הרגיש בצורה טובה, שלא תצריך מהם תחלופה ניהולית הגורמת לחוסר יציבות בארגון. לכן, מנהלי משאבי אנוש, חייבים להיות בטוחים בהתאמה של המשרה המוצעת ליכולות של המועמדים ולכישוריהם. מועמד לתפקיד ניהולי חייב להוכיח את עצמו הרבה יותר מהשאר. להראות בצורה מוכחת את החוזקות שלו, הניסיון והכישורים.
לתת את כל התשובות הנכונות בצורה מדוייקת.

 

בנוסף עליו להיות בעל מספר יכולות ותכונות מהותיות שנדרשות לרוב התפקידים הניהוליים ביניהם:

  • אסרטיביות – תכונה הכרחית לתפקידי ניהול. אסרטיביות מאפשרת למנהל לבטא את דעתו ורגשותיו בבהירות אך גם בנחישות. אסרטיביות מכבדת מביאה את העובדים להיענות בדרך נכונה.
  • קבלת החלטות – מנהל טוב לא יכול להיות הססן או להתלבט יתר על המידה, הוא חייב להיות מסוגל לקבל החלטות באופן מושכל. החלטות המחייבות פעולה מיידית וגם כאלה שמתקבלות בחוסר וודאות.
  • הישגיות, ומשימתיות – מנהל טוב צריך לתת דוגמא אישית ולהיות הישגי ומשימתי, הוא מתמקד במשימות המוטלות עליו ועל הצוות שלו, מסתער עליהן ומניע את הצוות לפעולה יחד איתו כדי להשיג אותן. לרוב הוא יתגמל אותם גם על פי השגיהם.
  • כח הנעה – מנהל טוב יודע להביא את העובדים הכפופים אליו להשלמת המשימות המוטלות על הצוות בצורה נעימה וטובה.
  • מקצועיות – בקיאות מלאה בתחום אותו הוא מנהל, כאשר הוא מהווה סמכות ניהולית מקצועית, הידע מאפשר לו לקבל החלטות בצורה נכונה ולנהל את עובדיו ביעילות.

 

אם נתבונן מעבר להגדרה המקצועית של ניהול ומעבר לתכונות והפרמטרים הנדרשים לביצוע התפקיד, קיימת גם המשמעות של תפיסת התפקיד. חייבת שתהיה התאמה בין תפיסת התפקיד מצד המנהל לבין הדרישה של ארגון והסביבה ממנו. מנהלי משאבי אנוש שמים על התאמה זו דגש רב. בייחוד, כאשר מגיע מועמד למשרה ניהולית בכירה. כדי למנוע טרטור ועגמת נפש, רצוי לעיתים שהמועמד בעצמו יבצע סינון ראשוני ויבדוק אם קיימת התאמה בינו לבין הארגון בפן הזה, עוד לפני שהוא מגיש מועמדות.


אילו פעולות יסייעו לצורך הכנה לראיון עבודה לתפקיד ניהולי?

להתכונן לשאלות – כמו בראיון עבודה רגיל, חשוב לקחת בחשבון את השאלות שעשויות להופיע בראיון עצמו ולהתכונן אליהן. חלקן יהיו קשורות לסוג התפקיד וסגנון הניהול. לדוגמא: מהן יכולותיך הניהוליות? מה התכונה שהופכת אותך למנהל טוב? איזה סוג מנהל אתה? כיצד אתה מתכוון להצליח בתפקיד אליו אתה מועמד? ועוד.


אך גם עלולות להישאל שאלות קשות יותר שדורשות הוכחת כישורים, כדוגמת : הצגת בעיה אתית או ניהולית ובחינת היכולת של המועמד להתמודד איתה. לבקש מהמועמד להציג בעיה קשה בה נתקל בתפקיד מעברו ושיספר כיצד התמודד מולה. הצגת מטרות עתידיות בתחום הניהול.


ללמוד על התרבות הארגונית

כל מנהל חייב להיות בעל יכולות ניהול, אך גם יעיל לארגון ולכן על המועמד ללמוד את התרבות הייחודית לארגון אליו הוא מועמד. כדי להצליח בתפקיד ולהעביר לעובדיו את העקרונות והחזון הארגוני הוא צריך להיות מזוהה עימם. גם במקרים בהם יש לסטות מעט מהנהלים המקובלים בארגון, עליו לדעת לקבל החלטה נכונה שלא תסב נזק לערכים האלו. הערכה מושכלת צריכה לכלול בתוכה סיכון מול הסיכוי ועלות מול תועלת.


המראיין יבחן גם את המאפיין החשוב הזה, הוא יראה כיצד מופעל שיקול הדעת של המועמד במגוון סיטואציות שיוצגו בראיון. באמצעות התגובה של המועמד, ידע לאבחן אם דפוס הפעולה נכון ניהולית ואם הוא שומר על טובת החברה והאינטרסים שלה.


ליצור בידול

בניגוד למשרות רגילות בהן קיים היצע רחב, משרות ניהוליות הן מצומצמות יותר במספרן. על כל משרת ניהול מתמודדים עשרות מועמדים. כדי ליצור יתרון על המועמדים האחרים חייבים לבלוט. בהנחה שלכולם יש רזומה עשיר ויכולות טובות, יש ליצור בידול ולהכניס חשיבה שונה וערך המוסף שמביא עימו המועמד. נניח, באמצעות יכולות פנומנליות, עליו להראות כיצד הוא מצליח בדברים שאחרים לא הצליחו בהם. המועמד חייב למצוא פרמטר מבדל, כזה שיתן לו עדיפות ברורה על שאר המועמדים.


להקשיב, להבין ואז לענות

במהלך ראיון העבודה, על המועמד לתפקיד הניהולי לענות על שאלות קלות וקשות. חשוב בכל שאלה, גם הקלה שבינהן, להקשיב עד שהמראיין יסיים לשאול אותה, לא להתפרץ, לקטוע או לענות בצורה מהירה. איפוק שכזה מלמד על יכולת שליטה וניהול עצמי. המראיין מבין שההתנהלות של המועמד לא מונעת מהתרגשות או מלחץ. הוא לא ממהר להגיב אלא שוקל את מילותיו. זה יכול להעיד על כושר ניהול טוב ומראיינים שמים דגש רב לכך. חשוב שהמועמד יתרגל לפני הראיון להמתין קצת לפני שעונה תשובה, לשקול אותה ואז לענות בצורה רצינית.


שפת גוף

מראיין טוב, מקשיב לתכנים שהמועמד מציג, אך במקביל הוא שם לב לכל פרט בשפת הגוף שלו. הוא קולט נקודות בהן המועמד משדר ביטחון וכאלו שפחות. בייחוד בתפקידים ניהוליים בכירים יש לשפת הגוף משמעות מהותית. מנהל צריך להיות סמכותי גם במסרים הסמויים שהוא משדר. לכן, מועמד שרוצה לצלוח את המכשול הזה יכול ללמוד ולתרגל את כישורי שפת הגוף מול מראה. כשהוא יראה את עצמו הוא יוכל להבין מה כל תנועה משדרת. מה צריך לשמר ומה לשפר, בכדי שתהיה הלימה בין שפת הגוף לתוכן שנאמר.


כל שנותר לנו עתה הוא לאחל לך הצלחה בתפקיד הניהולי הבא שלך.

עוד טיפים בנושא

שאלות נפוצות בראיון עבודה

ראיון עבודה הוא אחד השלבים המכריעים ביותר בקבלת העובד לתפקיד. במהלך הראיון המראיין עומד על טיבו של המועמד, התאמתו לתפקיד ולארגון ונכונותו לבצע את המשימות

קראו עוד »

ראיון עבודה טלפוני

לפני שמתקבלים לעבודה חדשה, נדרש כל מועמד לעבור בהצלחה כמה שלבים. אחד מהשלבים הראשונים, הינו ביצוע ראיון באמצעות הטלפון. בשביל מי נועד ביצוע הראיון? כפי

קראו עוד »

שאלות בראיון עבודה

פניתם לחברת השמה או חברת משאבי אנוש? שוחחתם עם מגייס או רכז משאבי אנוש בטלפון והזמינו אתכם לריאיון עבודה? אין ספק שאתם בדרך הנכונה! לפני שתתחדשו בקריירה מובילה,

קראו עוד »