תכונות חיוביות ושליליות בראיון עבודה

במהלך ראיונות עבודה נתקלים המועמדים בכמה סוגים של שאלות. שאלות מסוימות תהיינה למטרות הבהרה או חידוד, למשל של פרטים מתוך קורות החיים או מתוך ראיון טלפוני מקדים. שאלות אחרות תהיינה בעלות תכלית שונה לחלוטין – העמקת ההיכרות והתובנות על המרואיין כאדם או כעובד.

בעבר שאלת התכונות היתה נהוגה בראיונות רבים, אך בשנתיים האחרונות ניתן לראות ירידה בשימוש בשאלה זו מאחר ומגייסים רבים הבינו שאינם יכולים לקבל הצצה אמיתית לאישיות המרואיין, בעוד הוא מספק תשובה לשאלה זו.

שאלה כמו "מהן התכונות החיובית שלך ומהן התכונות השליליות שלך" עשויה להעלות חששות. היא נשמעת קנטרנית, לעיתים מרגיזה. אבל זו בדיוק המטרה. לבחון כיצד נוהג המועמד גם במצבים לא נוחים וכמובן, כך ניתן להעמיק בהיכרות עם הפרסונה של המועמד, האישיות כאדם, כעובד, ככפיף או כמנהל.

האם יש תשובות נכונות או לא נכונות לשאלה מסוג זה? האם כדאי לנסות להתחמק ממתן תשובה? אנחנו פה לסביר.

האם לגיטימי לנסות לעקוף את השאלה

מרואיין או מרואיינת עשויים לנסות להתחמק ממתן תשובה ברורה בכמה דרכים. למשל על ידי שימוש בהומור או במענה ציני. תיתכן גם תשובה אלגנטית יותר או פחות, כמו "אין לי איך לענות על השאלה הזו".

התחמקות מהתשובה איננה אופציה. המסר שגישה כזאת מעבירה הינו שהמועמד מתקשה להתמודד במצבים לא פשוטים או "מתקילים". כמו כל שאלה אחרת, יש תכלית ומטרה ואם המראיין לא יקבל תשובה, הדבר עלול לפגוע בחוו"ד של המראיין על המרואיין. למעשה, אירוני כמה שזה נשמע, התחמקות ממתן תשובה מגלה סוג של תכונה שלילית בפני עצמה.

האם יש תשובה נכונה או לא נכונה

לגבי תכונות חיוביות, זו נראית שאלה קלה, אך למעשה, אם תעמיקו בשאלה, תסיקו שלא טריוויאלי לתת מענה אותנטי, מעוגן במציאות ולספק דוגמאות מהעבר שלכם שיתמכו בדבריכם.

אם מראיין שואל "מהי התכונה השלילית שלך" (או אפילו כמה וכמה תכונות שליליות), התהייה הרווחת היא, האם יש תשובה נכונה או לא נכונה. אז ככה, לא קיימת תשובת בית ספר, שתהיה נכונה תמיד ובאופן גורף. יחד עם זאת, מראיינים לא אוהבים לשמוע את תשובות נדושות כמו "אני פרפקציוניסט!" תשובה כזו מהווה למעשה סוג של התחמקות.

ניתן לומר שמענה נכון לשאלת תכונות הוא כזה: תכונה חיובית או תכונה שלילית צריכה לסייע למועמד לבצע את תפקידו, או לכל הפחות להיות פחות משמעותית לפרופיל המשרה.

התכוננו לפרט, היו מוכנים להדגים

עוד לפני הראיון, חשבו על כמה תכונות חיוביות ושליליות שבאמת מאפיינות אתכם. לא צריך להיכנס עמוק לתוך הנשמה, אך חשוב שתוכלו לבסס את התשובה. כלומר, היו מוכנים לכך שיתכן והמראיין יבקש אתכם להדגים. כלומר, איך התכונה באה לידי ביטוי בחיים בכלל ובמקום העבודה הקודם בפרט.

הכירו כלל מפתח חשוב ביותר

כלל המפתח הטוב ביותר הינו: לפרט תכונה חיובית שתעזור בביצוע התפקיד ותכונה שלילית שקיומה לא כל כך מפריע. למשל, עבור מועמד למשרת איש מכירות, תכונה כמו אסרטיביות, לכאורה שלילית, למעשה עשויה לסייע בתפקיד. עבור תפקיד בתחום משאבי אנוש, רגישות גבוהה יכולה להיות יתרון. לעומת זאת, בתפקידי שיווק או רכש, אותה תכונה יכולה להיתפס כסוג של מכשול או הפרעה.

עוד טיפים בנושא

שאלות נפוצות בראיון עבודה

ראיון עבודה הוא אחד השלבים המכריעים ביותר בקבלת העובד לתפקיד. במהלך הראיון המראיין עומד על טיבו של המועמד, התאמתו לתפקיד ולארגון ונכונותו לבצע את המשימות

קראו עוד »

ראיון עבודה טלפוני

לפני שמתקבלים לעבודה חדשה, נדרש כל מועמד לעבור בהצלחה כמה שלבים. אחד מהשלבים הראשונים, הינו ביצוע ראיון באמצעות הטלפון. בשביל מי נועד ביצוע הראיון? כפי

קראו עוד »

שאלות בראיון עבודה

פניתם לחברת השמה או חברת משאבי אנוש? שוחחתם עם מגייס או רכז משאבי אנוש בטלפון והזמינו אתכם לריאיון עבודה? אין ספק שאתם בדרך הנכונה! לפני שתתחדשו בקריירה מובילה,

קראו עוד »