שאלות נפוצות בראיון עבודה

ראיון עבודה הוא אחד השלבים המכריעים ביותר בקבלת העובד לתפקיד. במהלך הראיון המראיין עומד על טיבו של המועמד, התאמתו לתפקיד ולארגון ונכונותו לבצע את המשימות שיוטלו עליו. כמו כן, עליו לברר מהי רמת הרצינות של העובד באשר לפיתוח הקריירה שלו, האם הוא הגיע לזמן קצר ולאחר מכן כוונתו לעזוב או מטרתו להתקדם בארגון במהלך השנים הקרובות.


את המידע הרצוי, המראיין מקבל מהמועמד באמצאות שאלות פתוחות וסגורות, חלק מהשאלות ברורות דוגמת ספר לי קצת על עצמך? וכאן יש חשיבות למה שהמרואיין מספר. או שאלות שמנסות להקשות מעט כגון ספר לי על מקרה בו נחלת כישלון מקצועי. ישנן המון שאלות שהמראיין יכול לשאול, חלקן בלתי צפויות, לפי איך שמתנהלת השיחה או מה שעובר בראשו. לכל תפקיד מאפיינים שונים ודרישות שונות. המועמד יכול להתכונן לראיון, ללמוד על התפקיד שאמור לבצע, אך יהיה לו מאד קשה לנחש את השאלות אותן ישאל המראיין.


שאלות נפוצות בראיון עבודה

ישנן שאלות נפוצות, שנשאלות במרבית ראיונות העבודה ולכן ניתן להתכונן אליהן, אך יש להבין שאלו רק חלק מהשאלות. כל מראיין מנתב את השיחה אחרת, לפי סגנונו האישי ומקבל את המידע הרצוי בדרכים שלו. בנוסף, במהלך הראיון הוא מאבחן את רמת האמינות, שפת הגוף, טון הדיבור וצורת ההתנהגות של המרואיין. גם אם לא הכל ידוע, חשוב להתכונן לראיון כדי להגיע רגועים ועם תחושת ביטחון. זה ישפיע על שפת הגוף וההתנהגות. ניתן לתרגל סימולציה של מענה על שאלות נפוצות בראיון עבודה, מול חברים, בני משפחה או גורם מקצועי שהוסמך לכך. המטרה בסימולציה היא להבין את החוזקות והחולשות של המומעד ומתוך זה להבין מה כדאי לשפר.


להלן מקבץ שאלות שכיחות והדרך הטובה להתייחס אליהן:

ספר/י לי קצת על עצמך

רוב הסיכויים שהראיון יפתח בשאלה הזו. זה המקום לספר בכ 2 דקות, מעט פרטים אישיים רלוונטיים ובנוסף נתונים על מקום התעסוקה האחרון בדגש על ידע, ניסיון וסיפורי הצלחה. תוך הדגשת כישורים שיכולים להיות רלוונטיים לתפקיד המוצע.

מהם הכישורים החזקים שלך?

בשאלה זו, יש לציין את נקודות החוזק של המועמד ולפרט כיצד הן עוזרות לו להצליח. רצוי שהדוגמא תהיה קשורה לתפקיד כלשהו שבוצע בהצלחה הודות לתכונה זו. לדוגמא: אני אדם מאד אדיב וסבלני, הלקוחות להם נתתי שירות מאד אהבו אותי וגם המנהלים, אפילו זכיתי בעובד מצטיין בזכות תכונה זו.


היכן את/ה רואה את עצמיך בעוד 5 שנים?

המטרה של השאלה הזו הינה לראות את שאיפותיו של המרואיין ורצינותו לגבי התפקיד, כאשר אדם שאפתן ורציני ירצה לעשות את התפקיד בצורה טובה ולהתפתח בחברה לטווח הארוך, וזה יתן לו עדיפות ברורה על עובד שהאופק הקידומי שלו בתחום אחר. לכן, בשאלה זו המראיין ירצה לראות מוטיבציה שקשורה לתפקיד ולעתיד המרואיין בחברה.

 

מהן החולשות שלך?

זו שאלה שיכולה להיות מכשילה, כי לכל אחד יש נקודות חולשה ולאף אחד לא נעים לדבר עליהן, בייחוד בראיון עבודה בו צריך ליצור רושם חיובי. אי אפשר להתחמק מהשאלה הזו וחייבים לתת תשובה כנה. לרוב כאשר אדם מודע לחולשותיו הוא גם יודע להתמודד איתן, חשוב לתת נקודות חולשה אך להציג לצידן את היכולת להתמודד איתן, כך שהמרואיין יבין שאין כאן מכשול מהותי.

 

למה עזבת את מקום העבודה הקודם שלך?

ישנן סיבות רבות שאדם יכול לעזוב בגללן מקום עבודה, ישנן סיבות חיוביות כמו רצון בקידום, שדרוג מחברה קטנה לארגון גדול, אך ישנן גם סיבות שליליות כמו פיטורין, סכסוך עם ממונים, קושי לעמוד ביעדים ועוד. חשוב לדעת איך להציג חוסר יכולת או קושי, כיוון שהם עשויים ליצור רושם שלילי על המראיין. גם כשהסיבה שלילית ניתן להציג את הצדדים החיוביים שלה שהביאו את המועמד לחפש מקום חדש ולהציג רצינות לגבי העתיד והתפקיד אליו הוא מועמד . חשוב להתכונן היטב לשאלות אלו על ידי כתיבתן וניסוח מענה עליהן כך שיוצגו באור יותר חיובי.

 

יש לך דוגמא להתמודדות שלך עם קונפליקט?

כאן המראיין יבחן את יכולת ההתמודדות, היצירתיות והתושיה של המועמד. בהתבסס על דוגמאות אמיתיות שנתקל בהם בעברו, בהן הוא התמודד עם בעיה מקצועית מורכבת. חשוב להראות באופן ברור שהבעיה באה על פתרונה המלא בצורה מוצלחת. חשוב להתכונן לשאלה הזו ולהבין את המשמעות שלה, היא מראה למראיין ניסיון וכישורים.


אלו השאלות הנפוצות שכמעט כל מועמד נשאל בראיון, קיימות שאלות נוספות שיכולות להישאל והן רלוונטיות לתפקיד. לדוגמא: איך אתה מסתדר בעבודה עם צוות? האם התנסית במשרה דומה? מה התחביבים שלך? מה אתה יודע על התפקיד? מה אתה יודע על הארגון? מדוע בחרת דווקא אותנו? אילו תכונות שלך יגרמו לך להצליח בתפקיד? האם את/ה יכול לתת שעות נוספות? איך את/ה מתמודד/ת עם כישלון? מהן ציפיות השכר שלך? מה עוד תרצה/י לדעת על התפקיד? ועוד.


חשוב לדעת שראיון עבודה יכול להיות מלחיץ מאד. הלחץ גובר ככל שמדובר בתפקידים משמעותיים, בהם המועמד נדרש להרשים ולהפגין את המיטב יכולותיו וכישוריו בזמן הקצר שיש לו. במצבים מלחיצים לא כולם יודעים להפגין ביטחון, או מצליחים להתבטא בצורה רהוטה כמו בחיים האמיתיים. לכן, הפתרון הכי טוב להקטנת תחושת הלחץ הוא ההכנה לראיון.


כיצד ניתן להתכונן לשאלות בראיון עבודה?

 

סימולציה

הכנה יכולה להתבצע באמצעות ביצוע סימולציה של ראיון דמה מול אדם אחר, שישאל את השאלות שכנראה ישאלו בראיון אליו המועמד ניגש. עצם ההתמודדות עם הסיטואציה יכולה להקל על הלחץ ולהכין את המועמד לזמן האמת. במעמד זה, יש לעבור על רשימת השאלות להכין את התשובות ולשמוע את אופן הדיבור, מצב שיאפשר לעבוד על הטון הנכון, ועל רהיטות התשובות. אך על המועמד לדעת שיהיו הפתעות וישאלו שאלות לא צפויות, חשוב להקפיד לשמור על רוגע ולחשוב שניה לפני מתן המענה, זה יאפשר להתנסח יותר טוב ולדייק את התשובה.


למידה

מראיין יעדיף מועמד שיודע בדיוק לאיזה תפקיד הוא ניגש ואפילו לאיזו חברה הוא נכנס. כל ארגון מנוהל אחרת, ישנן חברות שיודעות לתת לעובדים שלהם חופש ומרחב שיקול דעת ולכן ירצו לראות עובדים שיוזמים, מציעים רעיונות לייעול, ופועלים לפיהם. מנגד, ישנם ארגונים המנוהלים באופן היררכי ובירוקרטי. ארגונים אלו ירצו לראות מועמד בעל משמעת ויכולת עמידה ביעדים שנקבעו לו, קבלת מרות והבנת סמכויותיו. חשוב ללמוד את אופי הארגון ואפילו על המראיין, ניתן לשאול עובדים שמועסקים בארגון ולחפש באינטרנט מידע. מועמד שיודע בדיוק לאן הוא נכנס יקבל נקודות זכות אצל המראיין. במידה והינך מחפש/ת עבודה לטווח ארוך, חשוב להראות זאת במהלך הראיון וכן להציג אינטרסים משותפים כמו הרצון של המועמד להגשים את עצמו בתחום אליו הוא מיועד, תגרום לו לתרום את המירב. כל האמור לעיל מראה על רצינות רבה ונכונות להשקיע.


סוג הראיון

כחלק מאיסוף המידע חשוב לשאול במועד קביעת הראיון, מול מי מתראיינים ומה תפקידו. האם הוא המנהל הישיר? או איש משאבי אנוש? האם מדובר בראיון בודד? או שיבוצעו מספר ראיונות באותו יום? האם הראיון מתבצע אחד עד אחד? או מול כמה אנשים במקביל? חשוב להתכונן לכל אחד מהתרחישים בצורה אחרת. יום ראיונות ארוך דורש משאבים ואנרגיה לכן וחשוב להתכונן אליו היטב, נפשית וגופנית. לישון טוב ולהגיע מלאים במוטיבציה. ביום כזה חשוב לדעת, שההתנהגות של המועמד יכולה להיבחן גם בעת שיסתובב בחברה וינהל שיחות סתמיות מול העובדים בארגון או בקפיטריה. לכן, חשוב לשמור על התנהגות הולמת חיובית ואדיבה, לא לנדב יותר מידי מידע או לרכל על מנהלים או מראיינים.

 

קורות חיים

מראיינים רבים לומדים את קורות החיים של המועמד ודרכו משלימים את המידע שחסר להם. לכן, כדי לא לפגוע באמינות, יש להיות עקביים בתשובות ולענות בדיוק לפי המידע שניתן בקורות החיים. שלא יקרה מצב בו יצויין בראיון שעבדתם בחברה מסויימת בשנת 2000, בעוד שבקורות החיים רשום שבשנה זו סיימתם שירות צבאי. מראיינים גם משתמשים במידע לשאלות שונות. לדוגמא, מי שציין בכישורים הנוספים שהוא יודע לעבוד על תוכנת אקסל, יכול להישאל על פונקציה מורכבת. מי שציין שהוא דובר אנגלית מצויינת, יכול להידרש לנהל את הראיון או חלק ממנו באנגלית ועל כך יש לתת את הדעת.


שפת גוף

הדרך שבה אנשים מדברים באמצעות גופם יכולה להעיד רבות עליהם. לפיכך, לא פחות חשוב להקפיד על מה משדרים בעזרת הגוף. בדגש על אמינות, אי אפשר להראות התלהבות לתפקיד כאשר הידיים בכיסים והמבט לא ממוקד, יש לשמור על קשר עין עם המראיין, לדבר בצורה ברורה נינוחה עם תנועות ידיים טבעיות ולא מכונסות, יש לשים לב לטון הדיבור שלא יהיה חזק ומאיים אך גם לא חלש וביישני.


במצבים לחוצים ייתכנו תגובות לא רצוניות כדוגמת, כסיסת ציפרניים, הקשה על השולחן , רעידות ברגלים ועוד. יש להיות מודעים לתגובות אלו ולהמנע מהם עד כמה שניתן.


עזרה מקצועית בתשלום

במקרים בהם מועמד מרגיש שהוא זקוק לסיוע , הוא יכול לקחת קורס הכנה לראיון עבודה בתשלום. ישנם קורסים שנעשים בקבוצה וכוללים למידה מקיפה על הכנה לראיון העבודה כולל סימולציות מקיפות . ישנם קורסים אישיים, אחד על אחד שנותנים ליווי אישי ויעוץ בזמן אמת, ישנם מאמנים שמנחים את המתאמן מה ואיך לענות. כולם נותנים כלים עיוניים ומעשיים להצליח בשוק העבודה, לפי המאפיינים של כל מועמד. עזרה מקצועית עשויה להתאים לחיילים משוחררים שמחפשים את דרכם בעולם העבודה ומרגישים חסרי כלים וניסיון, אך גם למנכ"לים בכירים שניגשים לתפקידי מפתח להם יש היצע מצומצם ומעט הזדמנויות, בהן עליהם לדעת למכור את עצמם בצורה מדוייקת וטובה.


הסיוע בתשלום עובר על כל שלבי חיפוש העבודה, החל משלב כתיבת קורות החיים. נדבך הסינון הראשוני הקריטי, שמחייב את המועמד לבלוט בתוך ערימות של קורות חיים ולתפוס את תשומת ליבו של המגייס. לכן, יש לדעת איך להתנסח מה להדגיש ובאיזה סדר, איך לשפר את הביטחון העצמי, שמשפיע על הדרך שהמועמד מציג את עצמו והמידע שהוא נותן. מראיינים תופסים אנשים בעלי ביטחון כמצליחים ולכן חשוב לדעת כיצד לשדר זאת.


הכנה לראיונות עבודה, תוך מתן דגש על כל הפרמטרים החשובים בקשר המילולי והבלתי מילולי לאחר מכן ביצוע סימולציות של ראיונות מול אנשי מקצוע עד לקבלת תוצאה מצויינת. לרוב, הליווי מתבצע עד למציאת העבודה המתאימה.


עזרה מקצועית מומלצת לכולם ובייחוד לאנשים שאין להם הרבה זמן לחפש עבודה, כאלו שניגשים לתפקידים חשובים ולא רוצים לחבל לעצמם, אך גם לטירונים או לכאלו שלא מרגישים בטוחים בעצמם וביכולות שלהם.

 

לסיכום,
ראיון עבודה אינו דבר קל, הוא אפילו שלב קריטי שמשפיע על עתידו של המועמד. לכן, יש להגיע אליו מוכנים בצורה המיטבית ביותר. השניות הראשונות של הראיון הן הכי משמעותיות ביצירת הרושם על המראיין. חשוב לשים לב לכך ולהגיע חיוביים, להתלבש בצורה מכובדת ואף יש הממליצים כי בתפקידים מחייבים, חשוב להתלבש בהתאם לתפקיד, כאילו באים ליום עבודה. ללכת זקוף, להקפיד על חיוך, אווירה נעימה ושיתוף פעולה מלא. במהלך הראיון אין להחזיר את השאלות בחזרה למראיין. לדוגמא: במענה לשאלה האם תוכל לספר לי על עצמך? יאמר המרואיין : מה תרצה לדעת? אלא, לענות בצורה עניינית וחיובית. המידע הראשוני שהמראיין יקבל קריטי לסיכויי ההצלחה של הראיון והמשך התהליך.


האינטרנט הוא מקור מידע משמעותי דרכו ניתן להתכונן ולדלות מידע על שאלות נפוצות בראיון עבודה. מעבר על השאלות עצמן ותרגול התשובות, יצמצם משמעותית את אי הוודאות. דרך חזרה על תשובות לשאלות ניתן להתכונן מנטלית לתרחישים לא צפויים. יש לזכור, שבמרבית המקרים ישאלו גם שאלות שלא קשורות לתפקיד ולא ניתן להתכונן אליהן. חשוב להתכונן גם לתרחיש הזה, כשהן נשאלות יש להשיב ברוגע ואם צריך לקחת רגע, לחשוב ולארגן את התשובה בראש לפני שעונים.


עד כה צויין מה עונים, אך חשוב לדעת גם איך עונים וכאן נכנסת המודעות לטון הדיבור, לשפה הרהוטה ולתנועות הגוף. חשוב לא פחות, לא לנסות לשחק דמות או להציג מישהו אחר, זה משהו שמראיין מיומן יכול להבחין בו בכמה דקות. יש להקפיד על תשובות עקביות ולא לסתור את הדברים שנאמרו כבר או שנכתבו בקורות החיים. לא לנסות להצחיק או להגזים בתיאורים ובהערכה עצמית, אך גם לא להצטנע. על המועמד לשמור על ענייניות ורצינות ולהביא לראיון את הגרסה הכי טובה של עצמו
חשוב להגיע מוכנים, באינטרנט יש כמויות מידע ולכן אסור להתעצל, יש לחקור היטב על הארגון ועל התפקיד אליו מועמדים. באמצעות חיפוש קצר בגוגל ניתן לקבל מידע על כל ארגון. ניתן לחפש גם ברשתות החברתיות, שם יש מידע רב דרכו ניתן ללמוד על שלל פעילויותיו. התנהלותו מול העובדים הלקוחות והמתחרים. כמו כן, מומלץ לקרוא על החזון של הארגון באתר האינטרנט של החברה. ללמוד את כלל השירותים שהוא מציע ואפילו על המתחרים שלו בתחום. הצלחה או כישלון בראיון תלויה בהמון דברים, קשה מאד לקלוע לטעמו הספציפי של כל מראיין, יש לנסות להתחבר אליו ולהבין את גישתו כלפי הכישורים הנדרשים לתפקיד.

עוד טיפים בנושא

שאלות בראיון עבודה

פניתם לחברת השמה או חברת משאבי אנוש? שוחחתם עם מגייס או רכז משאבי אנוש בטלפון והזמינו אתכם לריאיון עבודה? אין ספק שאתם בדרך הנכונה! לפני שתתחדשו בקריירה מובילה,

קראו עוד »