מקצועות מבוקשים בישראל

אנו חיים כיום בתקופה מעניינת, של שינויים דרמטיים בשוק העבודה. זו תקופה שיש המגדירים אותה כסוג של מהפכה תעשייתית משודרגת, כלומר דיגיטילית. מהפכת המידע מתרחשת לכולנו מול העיניים ומשפיעה על כולנו. שינויים חובקי עולם, בכל מה שקשור בעולמות הקריירה, פיתוח קריירה, ותעסוקה.

 

ניתן לראות שני תהליכים במקביל. מצד אחד, תפקידים מסוימים הולכים והופכים פופולריים ונעשים מקצועות מבוקשים שלא היו בעבר. לעומת זאת, מקצועות אחרים הולכים ונעלמים מן המפה.

 

בדקנו מהם התפקידים הכי פופולריים בישראל של ימינו וגם אילו תפקידים הולכים ונעלמים.

 

מפתחי אפליקציות אין, סוכני נסיעות אאוט

 

קדחת הנסיעות לחו"ל שוברת שיאים ולכן מעניין לבדוק מה קורה עם ענף התיירות וכיצד הוא משקף את השינויים שמביאה המהפכה הדיגיטלית ואת הביקוש לעובדים בתפקידים שונים. מאות סוכנויות נסיעות נסגרו בשנים האחרונות וסוכני נסיעות מתקשים למצוא לעצמם עבודה.

 

בעידן הדיגיטלי, מערכות להזמנת טיסות ומלונות, בצירוף המידע החופשי שברשת, הפכו את סוכן הנסיעות לתפקיד שכמעט אין בו צורך והוא אט אט הולך ונעלם. אם סוכן נסיעות כבר לא נחשב לאחד מאותם מקצועות מבוקשים בישראל, ניתן לראות גם את הצד השני של התמונה: מפתחי אפליקציות הפכו למקצוע חשוב ביותר ונדרש ואם נרצה להדגים זאת בענף התיירות, נראה כי מפתחים נדרשים בין היתר בכדי ליצור או לשכלל אפליקציות לענף התיירות. למשל לזיהוי טיסות זולות או מציאת חדרי מלון פנויים.

 

מעניין לציין שמקצועות כגון מדריכי טיולים, בארץ ובחו"ל, הופכים ונעשים מבוקשים מתמיד.

 

מהנדסים אין, בנקאים ומנהלי חשבונות אאוט

 

לפי בדיקה של הביקוש למשרות, ניתן לראות כי מהנדסים והנדסאים שייכים לאותם מקצועות עבודה מבוקשים. כך גם אנשי כספים כדוגמת חשבים, רואי חשבון, כלכלנים, יועצי מס ומומחי השקעות. הצפי הינו שמהנדסים ימשיכו להיות מקצועות מבוקשים גם בשנים הבאות, בפרט בתחום התוכנה או בהנדסה אזרחית. גם רואי חשבון ויועצי השקעות למשל, צפויים להמשיך להיות מבוקשים.

 

מנגד, התמונה צפויה להשתנות לגבי כמה וכמה מקצועות אחרים: בנקאים מדרג נמוך הולכים ונעלמים. בבנקים משקיעים המון באוטומציה ועוד ועוד סניפים נסגרים. כך שהבנקים כבר לא צפויים להיות עתירי כוח אדם כמו בעבר. מנהלי חשבונות, שעדיין אמנם מאוד מבוקשים, צפויים ככל הנראה להיות הרבה פחות נדרשים בתוך שנתיים עד עשר שנים. תוכנות לניהול חשבונות תוכלנה לעשות את אותו הדבר, במינימום זמן.

 

מערכות מידע ומסחר אלקטרוני אין, קופאים אאוט

 

הסביבה הדיגיטלית משתקפת יפה מאוד ברשימת מקצועות מבוקשים בישראל 2020. פיתוח מערכות מידע או מטמיעי מערכות בארגונים, אלה מקצועות מאוד מבוקשים ונדרשים בישראל כיום. גם אנשי אבטחת מידע וסייבר מאוד מבוקשים. הביקוש לתפקידים כאלה עוד ימשיך לעלות, אבל בצד השני של המטבע, תפקידים חזרתיים, כלומר כאלה שהעובד מבצע פעולות שגרתיות וקבועות, הולכים ונעלמים. כבר היום ברשתות קמעונאיות רבות ניתן לראות פחות קופאים ובמקומם ניצבים מעמדי קופות לשימוש הצרכן באופן עצמאי.

 

מקצועות הרפואה והבריאות אין, עורכי דין כבר פחות

 

חלום האימא היהודייה, לבן אחד רופא ובן אחד מהנדס, נשאר רלוונטי עד מאוד גם כיום.

 

בין המקצועות המבוקשים ביותר ניתן למצוא את הרופאים ואת רופאי השיניים. יחד עם זאת, קיים ביקוש עצום גם לעובדי רפואה בתפקידים אחרים. למשל, עם הזדקנות האוכלוסייה, נדרשים אחיות ועובדי סיעוד, נדרשים מרפאים בעיסוק, פיסיותרפיסטים. לעומת זאת, משפטנים ועורכי דין, כבר נדרשים פחות.

 

כבר כיום, ניתן לראות שיש הרבה מאוד עורכי דין בארץ. המגמה של הביקוש המופחת ללימודים בתחום מצביע על עודף היצע לעומת הביקוש.

 

לעומת זאת, עורכי דין שהם גם בעלי השכלה גבוהה בתחום נוסף, זה כבר עניין אחר לגמרי. נדרשים עורכי דין שיש להם למשל מומחיות במיסים, או -עורכי דין שהם גם בעלי מיומנות בגישור, או כאלה שצברו גם ניסיון ניהולי משמעותי וכמובן עורכי דין בעלי ידע עשיר בדינים הקשורים לעידן המידע, פטנטים וזכויות יוצרים.

 

פסיכולוגים, מטפלים, מרצים ומאבחנים

 

פסיכולוגיה הינה תחום דעת מרתק. זהו מקצוע שמתפתח תדיר. ניכר כי בעידן הנוכחי הביקוש לפסיכולוגים הולך ועולה. בכלל, מקצועות טיפוליים, על סוגיהם השונים, נמצאים בפריחה. הפריחה הזו במקצועות הטיפול, באה במקביל לביקוש לעובדים מיומנים וטכנולוגיים.

 

מקצועות מבוקשים נוספים, שממשיכים להיות רלוונטיים ומבוקשים ביותר: מאמנים אישיים, מנטורים, מנהלים ומדריכים וכן גם מאבחנים, מרצים באקדמיה ומרצים בארגונים.

 

תוכנה והייטק – עודף ביקוש על ההיצע

 

מידענים, רעיונאים (קופירייטרים) וכל מה שקשור בתפקידים הדורשים יצירתיות- את כל אלה המחשב לבדו לא יוכל לעשות בקרוב. ניתוח מידע ונתונים לצד תפקידי עיצוב, אדריכלות, עיצוב גרפי ועיצוב אתרים- גם אלה תפקידים מאוד חשובים ונדרשים.

 

אם נרצה לסיים עם תובנה חשובה, הרי שהיא כזאת: תפקידי ייצור ומקצועות שהמחשב או הרובוט יכול לבצע טוב יותר, הולכים ונמחקים. לעומת זאת, בענף ההייטק, פיתוח תוכנה, הנדסה, פינטק, ביוטכנולוגיה – שם נמצאים המקצועות המבוקשים והרווחיים ביותר בארץ.

 

עדיין, ניתן לראות למעשה כי קיים עודף ביקוש עובדים לעומת ההיצע ואין סימנים להיפוך המגמה.

עוד טיפים בנושא

רעיונות לשינוי קריירה

תקופות מסויימות בחיים גורמות לנו לחשב מסלול מחדש בענייני קריירה. השחיקה גוררת עמה רצון לשינוי, אך לא תמיד, לפעמים מדובר בחוסר מימוש עצמי, שיעמום או

קראו עוד »

מקצועות הייטק מבוקשים

כל ילד כבר יודע כי ההייטק הוא הקטר שמוביל את הכלכלה בישראל. החלום להשתלב בהייטק, בתפקידים טכנולוגיים, ממשיך להיות רלוונטי מתמיד, אך בהקשר זה פעמים

קראו עוד »