רעיונות לשינוי קריירה

תקופות מסויימות בחיים גורמות לנו לחשב מסלול מחדש בענייני קריירה. השחיקה גוררת עמה רצון לשינוי, אך לא תמיד, לפעמים מדובר בחוסר מימוש עצמי, שיעמום או חוסר עניין בתפקיד.


הרצון בשינוי קריירה יכול לקרות בשלבים שונים בחיים. תפקידים שביצענו בתור סטודנטים כבר לא יהיו רלוונטיים אחרי הלימודים. מעבר מגורים אף הוא מייצר צורך לשנות תחום עיסוק. שלב ההורות דורש ניהול קריירה גמישה ואפילו שינוי סוג המשרה משכיר לעצמאי או מעבר למשרה חלקית. בשלב הבגרות, יש רצון להתפתח ולהתקדם או לחפש עבודה נוחה וקלה יותר.

 

לכל אחד יש את הצרכים שלו והשיקולים שלו. במקביל, עולם העבודה המשתנה בצורה מהירה יוצר הזדמנויות ודורש שינויי מיומנויות. תפקידים שהיו רלוונטים בעבר כבר לא מאויישים היום, אך במקביל יש דרישות להכשרות שבעבר לא היה בהם צורך. קיים מגוון רחב מאוד של אפשרויות בחירה בכל התחומים. האפשרויות הרבות יכולות לבלבל, אך מנגד הן מאפשרות לאנשים המתלבטים באיזו קריירה לבחור לדייק את מה שמתאים להם, להתנסות ולבחון את השוק. לעיתים, תפקיד שנראה מעניין במיוחד ונוצץ, בפועל אינו כזה. הוא דורש מאמץ רב ויכולות שלרבים אין ואת זה ניתן לדעת רק לאחר ניסוי וטעיה.

 

לפני ביצוע השינוי המיוחל, יש לבחון מספר פרמטרים:


1. לזהות את היכולות – לפני שינוי קריירה משמעותי, על המועמד להתבונן היטב על מכלול יכולותיו. במקביל, לבחון את המקצוע החדש, להבין מה הוא דורש מכל היביטיו. לראיין אנשים שעוסקים בו, לבדוק התאמה ליכולות האישיות שלו ורק לאחר מכן לעשות את הצעד.
2. להתכונן – לרוב השינוי עצמו לא יהיה קל, בייחוד בהתחלה. לכן, יש להיות ריאלים ולבוא עם ציפיות הגיוניות. להיות פתוחים לביקורת ולא להתייאש. חשוב לזכור את הסיבות שבחרתם במקצוע ולראות אם הן באמת מתממשות.
3. היבטים כלכליים – שינויי קריירה דורשים במקרים רבים השקעה כספית ואפילו השקעה גבוהה, במקרה של זכיינות, פתיחת עסק חדש, או לימודים שדרושים לצורך שינוי הקריירה.
4. ייעוץ קריירה – יש אנשים שרוצים לעשות שינוי קריירה אך לא יודעים לאיזה כיוון ללכת ואין להם את הסבלנות לבצע תהליך ארוך של ניסוי וטעיה. כאן ניתן להיעזר ביועץ קריירה מקצועי, הוא יודע לשאול את השאלות הנכונות ולנתח את המידע שקיבל לכדי נתונים. שכלול הנתונים שיבצע, בתוספת הניסיון והידע שלו יוכלו לצמצם משמעותית את האופציות הרלוונטיות. במרבית המקרים, המועמד מבין במהלך הייעוץ עצמו מה מתאים לו רק לפי התשובות שהוא עונה, הוא מקבל ביטחון ויוצא לדרך נחוש יותר.

 

ביצוע שינוי בקריירה זה לא תהליך פשוט, בייחוד אחרי עבודה של שנים רבות באותו תפקיד, אך יש לא מעט מקרים שהראו שזה כדאי לטווח הארוך.


לתחושה של לקום בבקר למשהו שאוהבים אין תחליף, זה משפיע על החיים ואפילו על הבריאות.


רעיונות לשינוי קריירה

 

תחום הייעוץ

תחום הייעוץ צבר תאוצה בעשור האחרון, ניתן לראות יועצים בתחומים שונים, יועץ הוא בעצם מתמחה בתחום מסויים ונותן שירות שכולל הכוונה. קיימים מגוון תחומים שניתן לייעץ בהם:

 

יעוץ עסקי – עסקים רבים שנתקלים בקשיים או מרגישים שהם לא מתקדמים כמו שהם רצו, לוקחים יועץ עסקי. היועץ מלווה אותם בתהליך ארוך או קצר שמקדם אותם לעבר הייעד הרצוי. הוא נותן להם הדרכה וכלים איך להתאים את העסק למציאות המשתנה ולמנף אותו. בשביל להיות יועץ עסקי טוב צריך הכשרה ידע וניסיון, אך מעבר לזה גם תכונות אופי מסויימות כדוגמת יכולת ניהול זמן, סדר ארגון ומחוייבות .

 

יועצים עסקיים יכולים גם להתמחות בתחומים מסויימים:

 

יועץ פיננסי – כיום חובה שיהיה בכל עסק יועץ פיננסי, הוא עוזר לנהל נכון את כספי העסק ולקדם אותו מבחינה פיננסית.
יועץ ביטוח – הוא יכול להיות גם סוכן הביטוח, שמתווך בין חברות הביטוח ללקוח, יועץ ביטוח הוא זה שמתאים ללקוח את תיק הביטוחים הנכון לו לפי נתוניו האישיים, הוא לרוב גם משיג לו את המחירים הטובים ביותר.
יועץ ארגוני – חברות גדולות היום מעסיקות לפחות יועץ מש"א אחד, או יועץ ארגוני, שעוזר לנהל את המשאב האנושי בחברה בצורה הטובה ביותר. היועץ מלווה מנהלים ועוזר להם בפתרונות לניהול העובדים שתחתיהם, הוא נותן הדרכות וכלים להנעה ופיתוח של עובדים בארגון.
ייעוץ שיווקי – עוזר לקדם את העסק בפן השיווקי שלו, מייעץ אילו כלים מתאימים לעסק ובאילו מדיות עליו להשתמש, עריכת תכניות שיווקיות דורשת מיומנות וידע , ומסייעת למקסם רווחים.
ייעוץ טכני – בחברות שעוסקות במחשוב, או שיש להן מערכות מחשוב מסועפות, כדי לדעת איך לנהל את כל מערך המחשוב. ניתן להיעזר ביועץ שמסייע בייעוץ טכני שיתאים למבנה הארגוני. יועץ טכני עוזר לחסוך משאבים כאב ראש וכסף.

 

תחומי הדיגיטל

התחום המתפתח ביותר בעשור האחרון שנמצא בשינוי מתמיד והתייעלות בלתי פוסקת. שוק הדיגיטל מכיל בתוכו רבדים רבים שחברה יכולה להשתמש בהם.


ניהול דיגיטלי – ניהול נכסים דיגיטליים כבר מזמן הפך למקצוע מהשורה, ואפילו מקצוע מועדף. כל עסק היום מחזיק בלפחות נכס דיגיטלי אחד כדוגמת חשבון פייסבוק עסקי, חשבון אינסטגרם, לינקדאין ועוד.

את הנכסים האלו צריך לתחזק:
מבחינת תוכן – פוסטים, כתבות, בלוגים, תמונות, סרטונים שיווקיים וכו'.
שירות ללקוח – הלקוח מגיב לפרסום, עונה לפוסטים ולמאמרים שולח תגובות באינבוקס ואפילו ביקורת, לכל זה יש להתייחס בדיוק כמו שמתייחסים ללקוח שפונה טלפונית.
ניהול קמפיינים – כיום, פרסום ברשתות החברתיות הוא דבר הכרחי ואחד המקצועות המבוקשים בשוק, נדרשת מיומנות וידע מקצועי בניהול קמפיין נכון. צריך לדעת איך לבנות קהל יעד, לתזמן מתי יעלה הקמפיין ומי יראה אותו. באיזה תקציב ובאילו רשתות חברתיות, הקמפיין עוזר לקדם את העסק, להביא לידים ולשמר את הלקוחות הקיימים.

עוד טיפים בנושא