המקצועות המבוקשים ביותר בקרב נשים

בכלכלה הישראלית והעולמית קיימים מאות ואפילו אלפי מקצועות שונים. עם השנים ובהתאם להתפתחות נושא שוויון זכויות, החלוקה הדיכוטומית בין מקצועות גבריים לבין מקצועות נשיים כבר פחות בולטת. אט אט, ניתן לראות כי אחוז הנשים שמשתלבות בהייטק ובמקצועות הנדסיים הולך ועולה. כך גם בתפקידים מדעיים ותפקידי ניהול בכירים, אולם עדיין, נשים רבות מודות בפה מלא כי לא לשם הן חותרות. על רקע דברים אלה, נציג כמה מהמקצועות המבוקשים יותר, בקרב נשים כיום. האם המצב יישאר כמו שהוא גם בעשור הבא? רק הזמן יגלה.

 

חינוך והוראה, לקדם את הדור הבא

 

בעוד שהנדסה או פיתוח תוכנה מושכים נשים, אך לא בכמויות חסרות תקדים, חינוך והוראה ממשיכים להישען רבות עליהן. אלה מקצועות מבוקשים לנשים: בכל זרמי החינוך, בכל מוסדות החינוך, בכל הגילאים. נדיר למצוא בית ספר, פרטי או ציבורי, שבו לא ימצא רוב נשי כמעט מוחלט. הבשורות הטובות – שיפור מעמד המורה ותנאי השכר כמו גם היוקרה המקצועית עלו באופן דרמטי. כמו כן, אפשר לראות כי תחת ניהול נשי, אין ספור בתי ספר מגיעים למצוינות ולהישגים ראויים ביותר.

 

כבר לא אחות מעשית אלא אקדמאית

 

רופאה או פרופסור לרפואה ממין נקבה, אלה כבר לא חדשות ראויות לציון. יחד עם זאת, מקצוע האחות המעשית היה ונותר מעוזן של הנשים. כיום, הרבה יותר נשים למעשה הינן לא רק אחיות מוסמכות אלא אחיות אקדמאיות. חלקן אף בוגרות תארים מתקדמים בבריאות הציבור או במדעי הבריאות. על כל פנים, אחות, מיילדת, דולה, סייעת של רופא שיניים – כל אלה מקצועות מאוד מבוקשים בקרב נשים. כך גם שינניות, אחיות סיעודיות ומקצועות פרא-רפואיים אחרים.

 

רפואה משלימה, נשים מפיקות בריאות ואיכות חיים

 

קודם לכן הזכרנו הוראה. מורות רבות בארץ הן בוגרות של תואר ראשון ואף שני.

 

לא מעט מהן עברו מסלולי הסבה להוראה מתוך אידאולוגיה או מכורח המציאות, אך מספר מקצועות מבוקשים לנשים בלי תואר בהחלט קיימים. למשל, במקצועות טיפול ברפואה משלימה, מפרחי בך ועד אקופונקטורה, משיאצו ועד הומאופתיה – מסתבר כי האישה המודרנית יודעת לפזר בריאות ואיכות חיים, בשיטות של רפואה קונבנציונלית לצד זו המשלימה.
אפשר לראות בכך מעין גלגול מודרני של האישה השאמנית או ההילרית של ימים קדומים.

 

התשתית של החשבונאות, ניהול חשבונות וחשבות שכר

 

כבר התוודענו בארץ למנכ"ליות של בנקים, נגידה של בנק ישראל וגם מפקחות על המערכת הבנקאית ועל שוק ההון והביטוח. כך שנשים בראש המגזר הפיננסי הן חלק מהמציאות.
בקרב הציבור הרחב, אין ספק שנשים מובילות במקצועות כגון חשבות שכר וניהול חשבונות.

 

מקצועות אלה, שהן הלב והבסיס של המגזר העסקי, מבוסים על הרבה ידע, ניסיון והבנה, עד רמת הכנת הדוחות, המאזנים, דוחות רווח והפסד.

 

משאבי אנוש וכח אדם

 

אם היינו מנסים לשלוף את הנשים מתוך מגזר משאבי האנוש וכוח האדם, הינו מגלים כי זוהי משימה קשה ביותר. בתחום משאבי האנושי, גיוס העובדים, ראיונות, אבחון ומיון, פיתוח המשאב האנושי והרווחה בארגונים, הרב המוחלט הוא נשי. בכל הרמות של משאבי האנוש, בכל חברות ההשמה ובכלל במחלקות HR בארגונים, נשים נמצאות חזק בתמונה. מרמת מגייסות או ממיינות קורות חיים וכלה בסמנכ"ליות של משאבי אנוש.

 

עבודה סוציאלית במגזר הציבורי והפרטי

 

לצד הוראה, משאבי אנוש וניהול חשבונות, מקצוע מבוקש מאוד על ידי נשים מזה עשרות בשנים הינו עבודה סוציאלית. ובכל זאת, דברים רבים השתנו. אם פעם עובדת סוציאלית הייתה בהכרח עובדת מדינה, כיום תעסוקה כזאת מבוקשת גם במגזר הפרטי. עובדות סוציאליות תופסות תפקידים חשובים למשל בחברות סיעוד ודיור מוגן.

 

לבורנטית וניהול מעבדה

 

נשים בקידום המדע שותפות להרבה הישגים מזהירים. אך לא רק באוניברסיטאות הן נמצאות ולא רק בחברות הפארמה, התרופות או הכימיה. מקצוע מבוקש מאוד עבור נשים בכל רחבי הארץ הינו ניהול מעבדה או תפקידי לבורנטית. הן משולבות בחברות כימיה, בחברות תרופות, במוסדות מדעיים או אקדמיים ובבתי ספר.

 

ניהול לשכה ומזכירה בכירה

 

מנכ"לים ומנכ"ליות היו מוצאים את עצמכם חסרי אונים לולא עמדה מאחוריהם מי שאחראית לניהול הפגישות, לביצוע תיאומים, לניהול כל ענייני ה"מאחורי הקלעים". בעוד שנשים רבות נושאות בתפקידי מזכירות אף ללא תואר, מנהלות לשכה או מזכירות בכירות לרב הינן בוגרות אוניברסיטה ובעלות ידע עצום שניכר באופן יום יומי.

 

מדעי התזונה – תזונאיות ודיאטניות

 

זה עדיין לא הכל. שאלתם איזה מקצועות הכי מבוקשים בשוק העבודה אצל נשים? תזונה נכונה מהווה מרכיב מרכזי ברפואה מונעת. בשמירה על משקל תקין ובריאות איתנה. ואיפה היינו נמצאים לולא נשים הובילו את מקצועות התזונה הנחשבים, תזונאיות ודיאטניות. תעסוקה מסוג זה קיימת בבתי חולים, בקליניקות פרטיות, במכוני כושר ובארגוני ספורט.

 

מפסיכולוגיה וטיפול ועד עולם האופנה והביוטי

 

כמעט אחרון חביב להפעם – פסיכולוגיה. נשים תופסות מקום מאוד חשוב ומרכזי בתפקידי בריאות הנפש, טיפול נפשי על צורותיו השונות. לצד המקצוע המבוקש פסיכולוגית קלינית יש עוד. למשל פסיכולוגית תעסוקתית, מאמנת אישית, מטפלת לפי שיטות שונות (גישת ורדי, טיפול באומנות). לצד זאת, נשים גם נושאות עיניים לתפקידים מבוקשים בעיצוב אופנה, עולם הביוטי, עיצוב גרפי ופרסום.

 

כיום לנשים יש יותר אפשרויות תעסוקתיות והן כבר הוכיחו שכשהן רוצות להגיע למטרה, הן יעברו את הכל המכשולים שעומדים בפניהן, כדי לממשה. לזה קוראים "כח נשי".

עוד טיפים בנושא

רעיונות לשינוי קריירה

תקופות מסויימות בחיים גורמות לנו לחשב מסלול מחדש בענייני קריירה. השחיקה גוררת עמה רצון לשינוי, אך לא תמיד, לפעמים מדובר בחוסר מימוש עצמי, שיעמום או

קראו עוד »

מקצועות הייטק מבוקשים

כל ילד כבר יודע כי ההייטק הוא הקטר שמוביל את הכלכלה בישראל. החלום להשתלב בהייטק, בתפקידים טכנולוגיים, ממשיך להיות רלוונטי מתמיד, אך בהקשר זה פעמים

קראו עוד »