מכתב התפטרות לדוגמה

עזיבת מקום העבודה יכולה להיות פתח להתחלה חדשה, שינוי, צמיחה. למרות שלכאורה ניתן להודיע בעל פה על עזיבת מקום העבודה, מקובל וראוי להכין מכתב התפטרות לצורך כך.

מתי התפטרות היא דווקא פתח להישארות

עזיבת מקום עבודה יכולה לנבוע מסיבות רבות. לדוגמא, הרצון להתפתח מבחינה אישית, לשנות כיוון בקריירה או לשפר את תנאי ההעסקה. כחלק מהחיים, לפעמים העזיבה הינה מסיבות אישיות, שכלל לא קשורות למקום העבודה עצמו, שדווקא מתאים לכם ואתם אוהבים להיות מועסקים בו. כך למשל מכתב התפטרות לצורך טיפול בילד או התפטרות הקשורה להרשמה ללימודים או לשינו במקום המגורים.

לא תמיד התפטרות היא המוצא האפשרי היחיד ויתכן שתהיה התלבטות האם לעזוב או למצוא פתרון אחר. במידה ואתם מתלבטים האם זהו הזמן הנכון לעבור למקום עבודה חדש, נוכל להמליץ על קיום שיחה בנושא עם מנהל ישיר או מחלקת כוח האדם. יתכן מאוד שגורמים אלו יוכלו לסייע במציאת תפקיד חלופי בתוך הארגון בו אתם מועסקים, לשנות את היקף המשרה באופן שיתאים לכם יותר וכדומה. ישנם ארגונים שבמצב רגיל לא היו ששים לבצע שינויים כאלה בהגדרת/ היקף המשרה, אך ברגע שאתם מניחים על השולחן את האפשרות שתעזבו, יתכן שיוכלו לבוא לקראתכם.
כמובן שעבודה זו לא חתונה קתולית ובימינו, החלפת מקומות עבודה הינה מאורע נפוץ יותר מאי פעם.

בשלב זה, כשאתם רוצים להודיע על עזיבת מקום העבודה והתפטרות, יש כמה כללים שחייבים להתקיים. בנוסף, יש כמה פרטים שמקובל לכתוב, על מנת לסיים את הפרק הזה בחיים, בצורה טובה ככל האפשר. אתם מוזמנים ומוזמנות לשאוב כאן מידע חשוב בנושא ולאחר מכן להעיף מבט בדוגמאות של מכתבי התפטרות. כמובן שאין להעתיק את הדוגמאות ככתבן וכלשונן, אבל אפשר להתייחס לתבנית הכללית ולהשתמש בה, בהתאם לנסיבות העזיבה וההתפטרות שלכם.
מה צריך לציין במכתב ודוגמאות לניסוחים?

קראו והשכילו.

לפני שמתפטרים, כמה מילים על זכויות ועל חובות

המאמר שאנו מביאים לפניכם אינו בגדר ייעוץ משפטי ובוודאי שלא מדובר בהמלצה אם להתפטר או לא. חלק ממה שנפרט להלן בהחלט מכסה כמה מהחובות שלכם בתור מועסקים, אולם יתכן שמידע נוסף יועיל לכם, בהתאם לנסיבות המקרה הספציפי. כך לדוגמא אם אתם מרגישים שנהגו בכם שלא בצדק.

אם ברצונך להכין מכתב התפטרות לאחר לידה, או אם ההתפטרות נובעת משינוי דרמטי בהיקף המשרה, כדאי לבדוק האם ישנה זכאות לזכויות מסוימות.

התפטרות במצבים מסוימים יכולה להיחשב כדין פיטורין. שמו לב שגם אם מדובר בהתפטרות במלוא מובן המילה, ישנן זכויות שמגיעות לכם, כגון פדיון ימי חופשה ופדיון הבראה לדוגמא.

למי נהוג להפנות את מכתב ההתפטרות

מכתב התפטרות הוא מכתב רשמי ולכן, אין בו יותר מדי צורך ביצירתיות.

ניתן לפתוח את מכתב ההתפטרות בפשטות: לכבוד X.

במידה והמעסיק הינו אדם פרטי או שמדובר בחברה קטנה, אפשר להפנות את המכתב לבעל החברה. במידה והקשר השוטף שלכם לא היה עם בעל החברה אלא עם מנהל ישיר, מקובל להפנות את המכתב למנהל הישיר. ניתן ואפילו רצוי לציין כי העתק המכתב יועבר גם לאגף משאבי האנוש או לאגף כוח אדם.

במידה ומדובר בחברה בגודל בינוני, אפשר לציין את שם החברה כשם המכותב.
בנושא המכתב מקובל לכתוב "הודעה על סיום העבודה"- שם העובד ו/או/ ת.ז..

ציינו תאריך, מועד כניסת ההתפטרות לתוקף

על פי החוק, לפני הפסקת עבודה, פיטורין או התפטרות, יש להעניק הודעה מוקדמת. ישנם מעסיקים שיהיו מוכנים לוותר על כך, וזו זכותם אך זו לא חובה. במקרה של פיטורין, המעסיק רשאי לוותר על ימי ההודעה המוקדמת בתנאי שהוא משלם לעובד עבור ימים אלה (דמי הודעה מוקדמת).

בהנחה ושואפים לסיים את יחסי העבודה ברוח טובה, ברוח החוק וללא קשיים לכל הצדדים, מקובל לתת הודעה מוקדמת וזו למעשה סיבה חשובה להכנת מכתב התפטרות.

בהכנתם את המכתב הקפידו לציין את תאריך מסירתו וכן ציינו גם את התאריך שבו אתם עוזבים את העבודה באופן סופי, זאת אומרת בדרך כלל חודש לאחר כתיבת המכתב או תאריך מוסכם אחר (אם הוותק בעבודה יחסית קצר). אפילו אם אתם מכינים מכתב התפטרות קצר ומינימליסטי, התאריך יצוין במפורש וכך גם רצונכם לסיים את יחסי העבודה, כלומר להתפטר.

ציינו את הסיבה, במידת האפשר

לעיתים, עזיבה של מקום העבודה נובעת מיחסים לא כל כך מוצלחים עם מנהל ישיר או עם גורמים אחרים במקום העבודה. ככלל, עדיף שלא לתת ביטוי ליחסי עבודה עכורים או לכעסים במכתב ההתפטרות. בהנחה שאתם רוצים לקבל המלצות ולא רוצים לטרוק את הדלת מאחוריכם באופן חסר תקנה, עדיף לסיים את יחסי העבודה בצורה חיובית ככל שניתן. מי יודע, ישראל זו מדינה קטנה ואולי בעתיד תרצו לחזור לאותה חברה לאותו תפקיד או בתפקיד אחר, או שתפגשו מישהו מהאחראים, במקום עבודה בעתיד. עוד מומלץ לציין את הסיבה לעזיבה. לדוגמא, ציינו שאתם פונים למימוש של אפשרויות חדשות בחיים או ציינו כי זהו מכתב התפטרות עקב לימודים. כמובן, אין צורך להמציא המצאות או לספר סיפורים.

הודו על תקופת העבודה ומה הפקתם ממנה

מכתבי התפטרות אינם צריכים להיות ארוכים. במקרים יוצאים מהכלל, אם עברתם במקום כברת דרך ארוכה ומילאתם שורה של תפקידים, יש מקום לפרידה מנוסחת היטב בטקס פרידה או משהו בסגנון כזה. בהנחה שמדובר על עזיבת עבודה בנסיבות רגילות, מומלץ להתחיל את המכתב בנימה של הודיה ומסרים חיובים. לדוגמא, מסר כמו: ברצוני להודות לכם על ההזדמנות שניתנה לי, להשתלב בארגון. תודה למנהליי ולעמיתי, על התקופה שבה למדתי והתפתחתי כאדם וכעובד.

כאשר מסיימים את תקופת ההעסקה בצורה יפה ומכובדת, אתם משאירים רושם טוב. בנוסף, אתם מעוררים רצון להמליץ עליכם ולדבר עליכם בצורה טובה, אם וכאשר המעסיק הבא יפנה לקבלת המלצות וחוות דעת.

בקשו להסדיר את כל ההיבטים הכספיים שלזכותכם

בעת סיום יחסי עובד מעביד, מגיע הרגע להסדיר את כל זכויותיכם הכספיות. מקובל כי בסופו של מכתב התפטרות תופיע שורה בה אתם מבקשים להסדיר את כל הקשור לזכויות שלכם.

סיום יחסי עובד מעביד יכול להקנות לכם פדיון של יתרת דמי חופשה ו/או דמי הבראה. חלק מהמעסיקים רואים לנכון לאפשר פדיון ימי מחלה או חלקם וכן תגמולים נוספים. את כל הזכויות הללו ניתן ללבן מול מחלקת הכספים או מול חשבי השכר, אך ראוי לציין זאת בנוסח כללי, גם במכתב ההתפטרות.

עוד טיפים בנושא

חישוב היקף משרה

שוק העבודה השתנה מאוד לאורך השנים. אם פעם, מרבית המשרות היו בהיקף של משרה מלאה ולעיתים חצי משרה, הרי שכיום האפשרויות מגוונות הרבה יותר. עובדים

קראו עוד »

דור ה Z ועולם העבודה

דור הולך ודור בא ושינויים וחידושים צצים עם חילופי הדורות גם בעולם העבודה. הדור הבא בשוק העבודה הוא דור ה Z (ילידי 1995 ותחילת שנות האלפיים). בני דור

קראו עוד »

התנהלות מול מנהל הארגון

כניסה למקום עבודה חדש והתנהלות נכונה בתוכו אינה עניין פשוט. התנהלות נכונה מול מנהל הארגון היינה קריטית לעובדי הארגון ובפרט לחדשים שבניהם, כאשר תוצאות של התנהלות

קראו עוד »

מיתוג עצמי

המונח "מיתוג עצמי" או "מיתוג אישי" מוכר בשפה המקצועית של עולם השיווק ושגור בשפתנו היומיומית. את המונח עצמו טבע בעולמנו לראשונה איש השיווק טום פיטרס במאמר שכתב

קראו עוד »