חישוב היקף משרה

שוק העבודה השתנה מאוד לאורך השנים. אם פעם, מרבית המשרות היו בהיקף של משרה מלאה ולעיתים חצי משרה, הרי שכיום האפשרויות מגוונות הרבה יותר.

עובדים רבים (וכך גם מעסיקים), מחפשים משרות זמניות, גמישות או בהיקף משרה משתנה. משרות אם, משרות סטודנט, משרה שניה, עבודה במשמרות, עבודות עונתיות.

במיוחד אם חיפוש עבודה הפך עבורכם לרלוונטי בימים אלה, אך גם לידע כללי, מיד נסביר הכל על חישוב היקף משרה ולמה זה כל כך חשוב.

 

מהו היקף משרה ב-2020?

לפני שמחשבים היקף של משרה, יש להבין מהו הבסיס שעל פיו מחשבים. כלומר, חלקיות של משרה תמיד בודקים בהתאם למה שנחשב להיקף של משרה מלאה. ואל תטעו לחשוב שמדובר בעניין קבוע. בחקיקה, מעת לעת עשוי להיות שינוי. ואכן, לאחרונה, הופחת היקף המשרה המלאה בשעה אחת בכל שבוע.

כיום משרה מלאה נחשבת לכזאת שבה עובד (או עובדת) מועסק בכל שבוע במשך 42 שעות.

אם מסתכלים על חודש עבודה שלם במשרה מלאה, הרי שמדובר על היקף העסקה של 182 שעות בכל חודש. לפי הבסיס הזה אפשר לחשב מהו היקף חלקי של משרה. בהמשך נדגים את העניין באופן מספרי.

 

עובדים שבתפקידם נדרשים לעבוד בהיקף משתנה

עוד דבר שחשוב לציין: יש עובדים שבתפקידם נדרשים לעבוד בהיקף משתנה.

למשל, בחודש מסויים יכולים לעבוד 100 שעות ואילו בחודש לאחר מכן עובדים 200 שעות. על מנת להגיע להיקף המשרה, בודקים כמה שעות עבד העובד לאורך שנה. את התוצאה מחלקים ב-12 חודשים וזה מאפשר להגיע להיקף המשרה החודשי.

כלומר, אם מגיעים לכך שהעובד עבד 182 שעות בכל חודש, הרי המסקנה שזו דוגמא של עבודה במשרה מלאה. אם עבר פחות שעות בכל חודש, הרי שמדובר בעבודה במשרה חלקית.

 

 

דוגמאות לחישוב היקף המשרה

אחרי שהבנו את העקרונות ולפני שנסביר יותר על המשמעות של היקף המשרה, כמה דוגמאות מספריות יעזרו להבהיר את הדברים:

 

דני, סטודנט בן 23 עובד כמאבטח 10 שעות בכל שבוע.

על מנת שיוכל לדעת מהו היקף המשרה שלו, ביחס למשרה מלאה, הוא יבצע את החישוב הבא: את מספר השעות (10) מחלקים ב-42, שזה שעות משרה מלאה בשבוע. 10/42=0.24 – כלומר דני עובד בהיקף של כמעט רבע משרה.

 

גליה, אם לשלושה, עובדת במשרת אם במספר שעות משתנה

היא חישבה ומצאה שלאחר שנה במקום העבודה היא עבדה 1920 שעות.

כדי לחשב את חלקיות המשרה גליה תחלק את המספר הזה ב-12. התוצאה של החישוב היא 160 שעות. זה מספר שעות העבודה הממוצע בכל חודש. החישוב כעת הוא 160/182=0.88. כלומר, גליה עובדת בהיקף של כמעט 90 אחוזי משרה.

 

 

דגשים חשובים ולמה חשוב לדעת את היקף המשרה

כעת, אולי תשאלו מה זה משנה אם עובדים במשרה מלאה או משרה חלקית?

זה חשוב מכיוון שלפי חלקיות המשרה קובעים כל מיני זכויות. למשל הזכות לימי מחלה או לימי חופשה. מי שעובד במשרה חלקית זכאי לפחות ימי חופשה או מחלה על כל חודש עבודה.

עוד כמה דגשים חשובים:

 

האם ימי חופשה או ימי מחלה נכללים בשעות העבודה?

להיקף המשרה מחשבים לא רק את הימים שבהם העובד "החתים שעון". אם עובד קיבל יום חופשה בתשלום או שהיה זכאי ליום מחלה על סמך אישור רפואי, השעות או הימים הללו נכללים בשעות העבודה.

 

שעות הפסקה

ולגבי שעות הפסקה, הכלל, כזה: אם המעסיק משלם עבור ההפסקה, זמן ההפסקה נכלל בתוך היקף המשרה. אם ההפסקה ללא תשלום, הרי שהזמן הזה איננו נלקח בחשבון לבדיקת היקף משרה.

מחפשים משרה מלאה או חלקית? פנו ללין ביכלר. המון משרות, בכל היקף, לכולם.

עוד טיפים בנושא

מכתב התפטרות לדוגמה

עזיבת מקום העבודה יכולה להיות פתח להתחלה חדשה, שינוי, צמיחה. למרות שלכאורה ניתן להודיע בעל פה על עזיבת מקום העבודה, מקובל וראוי להכין מכתב התפטרות

קראו עוד »