הכנה למרכז הערכה

מרכז הערכה ומבחני מיון מהווים משוכה חשובה בדרך למשרה הבאה בקריירה

האם יש טעם להיערך מראש? ללא ספק.

חיפוש עבודה לא מתבצע רק על ידי סריקת הצעות עבודה, שליחת קורות חיים והמתנה לראיון המיוחל. הכנה לקראת מרכזי הערכה שמה אתכם בעמדה שבה סיכויי ההצלחה משתפרים פלאים.

נזכיר כי בדרך לתפקיד נחשק צריכים המועמדים לעבור סוגים שונים של סינונים. אי הצלחה במעבר של שלב מסנן כלשהו, עלול לסתום את הגולל על זימון לשלב הבא. לדוגמא, כתיבת קורות חיים רשלניים עלולה לגרום לפספוס זימון לראיון עבודה.

מי שלא יהיה במיטבו במהלך מרכז הערכה עלול גם כן שלא להגיע לראיון עם מנהל או מחלקת משאבי אנוש בחברה. כפי שניתן להתכונן לקראת ראיון ולהבין מה יותר נכון לענות ומה פחות נכון, כך אפשר להתכונן גם לקראת ימי המיון במרכזי הערכה.

עשה ואל תעשה במהלך הסימולציה

במרכז ההערכה סוגים שונים של מבחנים, מבדקים, שאלות וראיונות. רב המשתתפים במרכזי הערכה ציינו שאחד השלבים הטריקיים ביותר הינו הסימולציה.

לא מעט הנחות מוטעות יש בנושא וכדאי להפריך כמה מהן. קודם כל, דעו שניתן להתכונן לקראת סימולציה קבוצתית. אפשר לתרגל אירועים שונים ומשימות וגם לתרגל התנהגות מקדמת.

במהלך הסימולציה תהיה זו טעות לנסות להתבלט בכל מחיר ומעל כולם. זוהי טעות לנסות לשכנע את כולם, שהדרך שלכם היא היא הדרך הנכונה. מה שכן כדאי, זה להביא לידי ביטוי את היכולות שלכם- להביע את עצמכם בצורה שבאמת תשקף את מה שאתם מסוגלים לתרום ותלמד על יכולתכם.

ככלל, אל תנסו לרצות את הבוחנים, משום שבדרך כלל, זה לא עובד.

אפשר לנסות ולשכנע כמה מחברי הקבוצה, אם יש לכם דרך טובה לפתרון. לא כדאי להיכנס לעימותים קולניים או לגמד אחרים. ניתן להיעזר במידע שקיבלתם אודות חברים אחרים בקבוצה, מתוך התשובות שהם ענו קודם לכן, בפני המנחה.

מי שיביע את עצמו, ייזום, יצליח להשתלב בקבוצה בצורה מעוררת הערכה, ייצור רושם טוב. כמובן, יש משמעות גם לתפקיד שלשמו זומנתם למרכז הערכה. לתפקידים ניהוליים, נדרשים להראות יותר יכולת הובלה ומכוונות למטרה. בתפקידים של עבודות צוות או תפקידים טכניים, מיומנויות אחרות נחשבות למקדמות. למשל, יכולת ביטוי גבוהה ודיאלוג נינוח עם אחרים, או יצירתיות בפתרון תקלות.

 

כך תפחיתו לחץ ותגיעו לביצועים גבוהים יותר

במהלך מרכז ההערכה, אתם צפויים לפתור מגוון תרגילים ומשימות. בדרך כלל, לא ממציאים את הגלגל בכל פעם מחדש. כלומר רבות מהשאלות, בנוסח כזה או אחר, זמינות בספרי הכנה או בקורסי הכנה. השתדלו לפתור שאלות מגוונות, גם תוך עמידה בזמנים. ככל שתדעו מה צפוי לכם במהלך המבחנים כך תפחיתו לחץ ותגיעו לביצועים גבוהים יותר.

הכנה לראיון עם פסיכולוג, האם אפשרי

על פי רוב, מרכז הערכה כולל גם שלבים לא מקצועיים, אלה שלבים שנוגעים יותר לפן הנפש והפסיכולוגיה וזאת במטרה לבחון התאמתכם האישיותית לארגון, לתפקיד או למחלקה המגייסת.

תחת הגדרה זו נכללים ציורי העץ למיניהם, תיאור תמונות רבות משמעויות וכמובן גם ראיון עם פסיכולוג, אשר גם לקראתם אפשר וכדאי להתכונן. אפילו אם לא ניתן לחזות בדיוק מה יהיה נוסח השאלות של הפסיכולוג, בדרך כלל התכלית שלהן מוכרת ולכן ניתן להיערך לכך.

הפסיכולוג עשוי לדוגמא לשאול מהן התכונות החזקות שלכם או מה דעתכם על המנהל במקום העבודה הקודם. יתכן שתישאלו לגבי קונפליקטים או קשיים שהצלחתם לפתור ומה הצליח לקדם אתכם. בכל השאלות הללו, המוקד הוא אתם, המטרה היא ללמוד על צורת ההתבטאות שלכם, על צורת התקשורת שלכם, על העבודה מול אנשים אחרים, במצבים שונים.

הכנה מוקדמת תלמד אתכם רבות על עצמכם ותשפר את סיכוייכם לעבור את המרכז בהצלחה רבה.

עוד טיפים בנושא

שאלות נפוצות בראיון עבודה

ראיון עבודה הוא אחד השלבים המכריעים ביותר בקבלת העובד לתפקיד. במהלך הראיון המראיין עומד על טיבו של המועמד, התאמתו לתפקיד ולארגון ונכונותו לבצע את המשימות

קראו עוד »

ראיון עבודה טלפוני

לפני שמתקבלים לעבודה חדשה, נדרש כל מועמד לעבור בהצלחה כמה שלבים. אחד מהשלבים הראשונים, הינו ביצוע ראיון באמצעות הטלפון. בשביל מי נועד ביצוע הראיון? כפי

קראו עוד »