איך לנהל משא ומתן על שכר

משא ומתן הוא דבר המתרחש למעשה בכל מערכת יחסים. זהו דבר השגור בחיי היום יום שלנו, הנעשה לעיתים תכופות ללא מודעות ותשומת לב, אשר נלמד היום כאומנות בפני עצמה בכל הנוגע לעולם העסקים.

 

משא ומתן הוא תקשורת בין שני אנשים בעלי אינטרס משותף לחילופי דברים בעלי ערך, מוחשיים או שלא.

 
 

ניהול משא ומתן בעולם העסקים

 
כאשר ניגשים לנהל משא ומתן, נוגעים פעמים רבות במושגים כגון "אסטרטגיה" ו"טקטיקה". בואו נפשט מושגים אלו, ונראה כיצד נוכל להתיידד עמם ולהשתמש בהם בדרכינו. 
 
אסטרטגיה היינה התכנון הכולל, תוך הצבת מטרות ויעדים לתווך ארוך. למשל כאשר אנחנו רוצים להשיג עבודה, ננקוט באסטרטגיה לתווך ארוך בה נחבור לכמה אתרי אינטרנט דרכם נשיג את המטרה הגדולה של הגעה ליותר הצעות עבודה או דרושים, בתווך קצר.
 
טקטיקה היא דרך פעולה אחת, בתוך מטרת האסטרטגיה הכללית, אליה אנחנו מפלסים דרכינו. לדוגמה, במידה ולא נצליח להשיג עבודה דרך חברות באינטרנט, נשנה טקטיקה, וניגש לחברת כוח אדם לחיפוש עבודה.
 

משא ומתן על שכר

 

כאשר מתקבלים לעבודה חדשה, או מעוניינים בהעלאת שכר, נאלצים לגשת לרגע המשא ומתן על שכר וגם על הטבות נלוות. משא ומתן כזה דורש אסטרטגיית הכנה מוקדמת ורכישת ידע בניהול שיחה שתשיג את המטרות.

טקטיקות חכמות להתייחס אליהן, יהיו מומנטום נכון, הכרה של האדם מולו יערך המשא ומתן, סדר העדיפויות והגבולות האדומים האישיים לשם מיקוח, היכרות עם טבלאות שכר עדכניות של השוק, ואף בדיקה של מקומות עבודה חדשים פתוחים, במידה והמשא ומתן כושל.
 

מומנטום טוב לרוב יהיה עם תחילת העבודה, כאשר כישורייך ייחודיים, או בסיום השנה, כאשר המעסיק יושב על חלוקת התקציב המחודשת לשנה הבאה. יש לעשות בירור מקיף של שכר המשק לפי תפקידים וחברות. ידע כזה ייתן בסיס טוב להשוואות ומיקוח ענייני.

 

חשוב להכיר את האדם היושב מולך ואת עצמך, לקראת ניהול שיחה נכונה. מדובר בניואנסים רגישים של תקשורת שגם לקראתם ניתן להתכונן מראש. קלף מיקוח נוסף אשר תמיד יוכל להועיל לשליפה בסוף המשא ומתן, הוא לבוא באמתחתך עם הצעת עבודה אחרת בשכר גבוהה יותר.

עוד טיפים בנושא

מכתב התפטרות לדוגמה

עזיבת מקום העבודה יכולה להיות פתח להתחלה חדשה, שינוי, צמיחה. למרות שלכאורה ניתן להודיע בעל פה על עזיבת מקום העבודה, מקובל וראוי להכין מכתב התפטרות

קראו עוד »